, geometria rozjazdów w trapezie ďťż
geometria rozjazdów w trapezie




Jerjan - N cze 24, 2007 6:29 pm
" />
">[hsimg]http://ds5.agh.edu.pl/~kozak/files/18_160.jpg[/hsimg]

no ekstra, na innym forum byś usłyszał, że między rozjazdami - tymi iglicami do siebie powinno być 15m lub Vmax/6 metrów wstawki prostej ale już go nie ma





Martel - N cze 24, 2007 7:04 pm
" />
">na innym forum byś usłyszał, że między rozjazdami - tymi iglicami do siebie powinno być 15m lub Vmax/6 metrów wstawki prostej

Nie usłyszałby, ponieważ wstawkę prostą między dwoma rozjazdami skierowanymi ku sobie iglicami stosuje się wtedy kiedy tory zwrotne są skierowane w odwrotne strony.




Jerjan - N cze 24, 2007 7:28 pm
" />pod warunkiem, że rozjazdy mają krawędź krzyżownicy w torze zwrotnym łukową
np S49-1:9-300



Martel - N cze 24, 2007 7:39 pm
" />lub S60-1:9-190






Jerjan - N cze 24, 2007 7:52 pm
" />ten się nie nadaje



Martel - N cze 24, 2007 7:55 pm
" />Nadaje.

Źródło informacji: "Drogi kolejowe" M. Batko strona 148 rys. 7.7




Jerjan - N cze 24, 2007 8:06 pm
" />jak wymiar A=B to wtedy można
w rozjazdach 1:9-190 styczna łuku wynosi 10,523m i jest równa A, B=16,615m
wynika z tego, że za łukiem w torze zwrotnym jest odcinek prosty. Łuk kończy się przed krzyżownicą. Typ szyn nie ma nic do rzeczy.

Adminie przenieś to do 1:1 albo skasuj, bo zaczyna się ...



Paweł Piotr - Wt cze 26, 2007 7:31 pm
" />
">no ekstra, na innym forum byś usłyszał, że między rozjazdami - tymi iglicami do siebie powinno być 15m lub Vmax/6 metrów wstawki prostej ale już go nie ma
Martel ma rację:
"Rozjazdy z iglicami łukowymi, stycznymi do opornicy w początku rozjazdu (typy S49 i S60) mogą być układane bez wstawki prostej między stykami przediglicowymi, jeżeli tory zwrotne rozjazdów skierowane są w jedną stronę." (Mieczysław Batko - Drogi kolejowe)
Pozdrawiam



Jerjan - Śr cze 27, 2007 6:05 am
" />zapoznaj się z ID6 oraz warunkami technicznymi projektowania stacji - o typie iglicy dotychczas nie było mowy.
ponadto takie połączenie torów występuje prawie zawsze w torach głównych zasadniczych, a tam jest wymóg stosowania wstawek prostych między wszystkimi rozjazdami
ze zdjęcia wnioskuję, że są to pierwsze (lub ostatnie) rozjazdy stacji czyli tory główne zasadnicze



Paweł Piotr - Śr cze 27, 2007 12:59 pm
" />
">ponadto takie połączenie torów występuje prawie zawsze w torach głównych zasadniczych, a tam jest wymóg stosowania wstawek prostych między wszystkimi rozjazdami
Proszę o przytoczenie treści przepisu, który taki wymóg określa.

Jeśli chodzi o projektowanie elementów torowych:
"(...) Można zaniechać umieszczania wstawek prostych - jeśli nie zachodzi potrzeba wspawania odcinków szyn oraz ze stykami izolowanymi klejonymi - w pewnych przypadkach, gdy sąsiadują ze sobą łuki tego samego kierunku i o tym samym promieniu. Dotyczy to rozjazdów S60 i S49, które mają iglice styczne do opornicy w początku rozjazdu.
Wstawki prostej można nie stosować w następujących przypadkach:
a) gdy dwa rozjazdy o tym samym typie szyn i promieniu sąsiadują ze sobą początkami, a tory zwrotne rozjazdów tworzą łuk ciągły - a także, gdy tor w łuku o tym samym promieniu, co promień rozjazdu i z szyn tego samego typu, sąsiaduje z początkiem rozjazdu. (...)"
Cytat pochodzi z pracy dr inż. Stanisława J. Cieślakowskiego "Stacje kolejowe".
Na poniższym obrazku na zielono zaznaczono miejsce, gdzie można wstawkę prostą pominąć (przy założeniach jak w tekście), na czerwono - miejsce, gdzie wstawka jest wymagana (to tak jak by się czepiać szczegółów...)
Pozdrawiam



Martel - Śr cze 27, 2007 2:57 pm
" />
">na czerwono - miejsce, gdzie wstawka jest wymagana (to tak jak by się czepiać szczegółów...)

I z tego powodu swoją połówkę trapezu robiłem dwa razy.
Za pierwszym razem nie wykonałem wstawki prostej. Jedynie skróciłem tory zwrotne aby między osiami torów było 46 mm (H0). Wyglądało to normalnie ale nie pozwalało na bezpieczną jazdę ze zwiększoną prędkością przez tory zwrotne.
Wykonałem układ ponownie (dwa RocoLine poleciały do śmieci bo nie chciały sie odkleić).
Tory zwrotne obciąłem około 1 cm za krzyżownicą. Wstawka prosta ma długość około 5 cm.
Kąt toru zwrotnego zmniejszył się do niecałych 8 stopni. Obecnie jazda na bok przez trapez odbywać się może praktycznie bez ograniczeń. (Przepisowe 40 km/h zachowuję podczas jazd regulaminowych)




Paweł Piotr - Śr cze 27, 2007 6:55 pm
" />
">I z tego powodu swoją połówkę trapezu robiłem dwa razy.
Wstawki proste są nieodzowne, gdy sąsiadują ze sobą łuki odwrotne w rozjazdach lub torach. Z tego względu między innymi przy połączeniu równoległych torów głównych zasadniczych o rozstawie 4,00 m - gdy nie ma możliwości powiększenia tego rozstawu - stosuje się specjalny zespół dwóch rozjazdów o zmniejszonym skosie S60(49)-1:9,403.
To zapewne była właśnie ta przeróbka...
Pozdrawiam



Jerjan - Śr cze 27, 2007 8:16 pm
" />sorry, ale Paweł Piotr posługuje się szczególnymi rzadkimi przypadkami
4m jest i owszem na szlaku, ale na stacji MUSI być minimum 4,5m a nawet 4,75 lub 4,90 i z tego względu dopiero za połączeniem trapezowym robi się przejście z x metrów na 4m jak powinno być na szlaku.
na marginesie pracuję w biurze projektów komunikacyjnych ex kolejowych, jako projektant, a cytowanie ID6 czy Wytycznych projektowania stacji to nie w tym miejscu
jeszcze raz sorry